12. Az akasztott

A 12. kártya egyéb elnevezései: a fejére állított világ, a keresztre feszített, az áldozat, a próba. A kártyán látható férfialak fejjel lefelé, lábánál fogva csüng két fa között. Ez a kényelmetlen testhelyzet azonban könnyedséget áraszt: a férfi egyik lábát játékosan keresztbe veti, kezében furulyát tart. Ez az állapot inkább örömet, mintsem fájdalmat okoz. Ez a pozíció nem erőszak következménye, hanem önként vállalt tett. A kártya a 0. lap bolondjára emlékeztet, ahol a veszélyt és a bizonytalanságot könnyedén és naiv önbizalommal fogadja az ember. A bolond az ismeretszerzés előtti gyermeki naivitás és felelőtlenség kifejezése volt, még nem volt vesztenivalója és nem rendelkezett tapasztalatokkal. Az akasztott viszont a második fejlődési szakaszban, a 12. állomáson önként választja az újrakezdést, az eddigi élettel való szakítást. Ezt a tudatos döntést egy hirtelen, a változtatás szükségességének minden előzetes logika nélküli felismerése indította el. A próba elnevezés szintén találó, mert ezzel a lépéssel próbára tesszük magunkat: vajon képesek vagyunk-e még, akár felnőtt fejjel is a teljes szakításra és újrakezdésre? Az asztrológiában az intuíció planétája az Uránusz, ami a hirtelen változtatás képességét és az individuális szabadságra való igényt jelképezi. Az akasztott megszerzi a szabadságot, mert az eddig birtokolt javak és értékek feladása felszabadulást hoz. Forradalmi kártya a 12-es, éppen fordítottja a 21-es számnak, ami a végállomás, a beteljesülés és a harmónia. Az individuális szabadság itt az érvényben lévő normákkal, viselkedési és gondolkodási formákkal való teljes szakítást jelenti. Ezáltal egy másfajta, új megvilágítást nyer az ember. Ez a mindent megkérdőjelezés és másképpen látás állapota, ami különcködésnek tűnik mások szemében.   
 
A kártyán az akasztott ember mellett két oldalról két fatörzs látható, ami az életet jelenti, vagyis a túlélés és a további fejlődés követeli meg a teljes változtatást. A görög mitológiában Uránosz az eget megszemélyesítő isten, a piramisok háromszögformája is az eget célozza meg és az akasztott ember lábtartása is egy klasszikus háromszög formát képez, ami a pozitív alkotóerő és az égi igazság felé törekvés szimbóluma.